وجود نور چه معنایی پیدا میکند زمانی که تاریکی نباشد ؟ آلن ویک نویسنده ی پرفروش ترین کتاب سال است . او میخواهد همراه با همسرش ” آلیس ” برای جبران بیخوابی های دو سال گذشته ، به شهر کوچک Bright Falls مسافرت کند . آلن بر روی صندلی خودرو پس از یک خواب طولانی بیدار میشود ؛ بنظر کمی مضطرب است اما با دیدن همسرش آرام میگیرد و لبخندی بر روی دهانش نمایان میشود . آنها برای خوردن غذا به رستورانی در شهر میروند . مردم نیز برای استقبال از نویسنده ی محبوب خود بدیدار آنها میروند . همه چیز رویایی بنظر میرسد . اما ناگهان پیر زن مسنی به آلن میگوید که مراقب حوادث سیاهی که در آینده رخ میدهد باشد . چند روز بعد آلیس ناپدید میشود و اینجاست که دوباره کابوس های آلن که او با استفاده از آنها کتاب خود را نوشته بود بر میگردند البته به شکلی عجیب تر . حالا این کابوس ها بصورت واقعیت در آمده اند و شهر آرام Bright Falls را به یک شهر نا امن و خطرناک تبدیل کره است . پس از مدتی آلن دست خط های خود را پیدا میکند که عینا مانند این اتفاقات اخیر نوشته شده و او هرگز آنها را به یاد نمیآورد . من آلن ویک هستم . شاید گمان کنید که یک دیوانه ام اما باید به شما اخطار بدهم تا قبل از اینکه دیر شود . من زمان زیادی ندارم …
انچه که خواندید تنها گوشه ای از داستان پر فراز و نشیب بازی Alan Wake است که توسط استدیوی معروف و خوشنام Remedy ( خالق سری بازی های مکس پین ) در حال ساخت میباشد . زمانی که Alan Wake در نمایشگاه E3 سال ۲۰۰۵ معرفی شد تا کنون توانسته نظر بسیاری از گـیمرها را به خود جلب کند . داستان پرفراز و نشیب و درگیر کننده ی آن تنها یکی از صدها نکات قـوت بازی بشمار میرود . سازندگان برای بازی یک سیستم بسیار پیشرفته گردش روز و شب را قرار داده اند که بیشتر گیم پلی بازی روی آن استوار است . در روز شهر Bright Falls بسیار زیبا و دلنشین است و این تنها زمانی است که آلن میتواند بدون ترس و وحشت در خیابان ها راه برود و به کارهای خود که پی بردن به دلیل حوادث چند روز اخیر است برسد . اما روز پایدار نخواهد بود و رفته رفته جای خود را به شب میدهد . شاید غروب برای هر کس معنایی خاص داشته باشد اما برای آلن تنها به یک معنی است و آن هم مواجه شدن با اشباح و موجودات غیر انسانی که او قبلا آنها را در کابوس هایش میدیده . نــــور تنها سلاحی در بازی است که به این موجودات کارساز است و تنها میتوان با نور آنها را آسیب پذیر نمود و با یک تیر خلاصشان کرد ، حال میخواهد چراغ قوه باشد یا نور افکن یا چراغ ماشین و یا هر وسیله ی دیگری که از خود نور تولید میکند . این موجودات سایه مانند معمولا به صورت دسته ای حمله میکنند و با دور زدن آلن به صورت ناگهانی به او یورش میبرند از همین رو بنظر میرسد IQ شان بسیار بالا (!) باشد . زمانی که دشمنان به آلن نزدیک میشوند تصویر بازی به صورت سیاه و سفید در خواهد آمد و بنوعی اطلاع رسانی برای شماست که هر لحظه باید منتظر حمله ی آنها به آلن باشید .
یکی دیگر از نکات قوت بازی را میتوان شهر Bright Falls دانست . این شهر آنچنان پرجزئیات است که شما را وادار میکند که ساعت ها در شهر به گردش و جستجو بپردازید . از کلیسا گرفته تا فانوس دریایی و رستوران و اداره ی پلیس و پمپ بنزین و هر چیز دیگری که یک شهر کوچک به آن نیاز دارد و آنچنان زیبا طراحی شده اند که انسان را جذب خود میکند . در بازی سیستم وضعیت هوا نیز قرار داده شده که میتواند بارانی ، ابری و آفتابی باشد که این خود زیبایی شهر را دو چندان میکند . البته وجود حیوانات گوناگون در جنگل نیز یکی دیگر از خصوصیات شهر Bright Falls است و در کل میتوان گفت این شهر از هر نظر کامل و بدون نقص میباشد .
همان طور که در بالا اشاره کردم اصلی ترین سلاح آلن نور است . معمولا در اکثر مراحل شب ، آلن در یک دست چراغ قوه و در دست دیگر اسلحه ای گرم بهمراه خواهد داشت . البته این امکان هم وجود دارد که باتری چراغ قوه تمام شود و اینجاست که باید همانند دیگر اسلحه ها چراق قوه ی خود را نیز پر کنید . در بعضی از مواقع این اشباح به اجسام دور و بر شما وارد میشوند و خود را به سمت شما پرتاب میکنند و تنها راه چاره پناه گرفتن پشت اجسام و درختان کنارتان هست . رانندگی نیز یکی دیگر از خصوصیات مهم بازی بشمار میرد و علاوه بر اینکه بعنوان وسیله ی نقلیه عمل میکند دارای کاربرد های مختلف است ( برای مثال با روشن کردن چراغ آن ، دشمنان را فراری داد ) .
بازی Alan Wake را بیشتر میتوان به یک فیلم تلویزیونی نسبت داد . این بدین معناست که هر قسمت از بازی یک فصل بشمار میرود و شروع و پایانی خاص دارد . البته محیط بازی کاملا آزادانه است و شما میتوانید در هر زمانی که خواستید در شهر بگردش بپردازید . آقای سام لیک (نویسنده ی بازی ) در خصوص این سوال که آیا بازی Alan Wake یک بازی خطی است یا آزادانه پاسخ داد : ما میخواهیم منطقه ای بسیار وسیع طراحی کنیم تا گـــیمر با یکی از زیر مجموعه های این جهان با عظمت آشنا شود . موسیقی بازی نیز توسط آقای Petri Alanko با نام ” جنگ ” ساخته شده است.وی میگوید : ما تمامی تلاشمان را میکنیم تا همانند بازی مکس پین یک موسیقی بیاد ماندنی را در ذهن گیمرها بسازیم . البته ” جنگ ” منحصرا برای این بازی ساخته نشده . آقای سام لیک نیز درباره ی آن میگوید : موسیقی بازی یکی از برجسته ترین بخش های Alan Wake خواهد بود و این موسیقی کاملا با حال و هوای و داستان بازی متناسب است .
گرافیک بازی بلطف موتور پایه ی اختصاصی Remedy و Havok برای ایجاد فیزیک در بازی بسیار خوش ساخت و زیبا میباشد . جزئیات بسیار محیط Bright Falls ، نور پردازی فوق العاده که یکی از ارکان اصلی بازیست ، چهره های مختلف و زیبای مردم شهر همه و همه گرافیک Alan Wake را به یکی از زیباترین و بروزترین بازی های نسل حاضر تبدیل میکند . خوشبختانه زمان زیادی به انتشار بازی رویایی و مرموز Remedy نمانده است و شما میتوانید در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه همراه با آلن ویک برای پی بردن به راز این حوادث وحشتناک روانه ی Bright Falls شوید .
منبع:برگرفته از سایت